Oskar Friis-Hansen og Silas Phillipson

Oskar og Silas har spillet sammen siden deres første år på konservatoriet, og har begge altid været passionerede for samspillet mellem cello og klaver. Med deres instrumenter stræber de efter at opnå tæt kontakt med hinanden og publikum, så musikken både kan flyde frit og fortælle en historie.

Den dansk-amerikanske cellist Oskar Reuben Friis-Hansen (1998) studerer hos Andreas Brantelid i solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hans tidligere lærere inkluderer Toke Møldrup og Mathias Beyer-Karlshøj. Han er en del af den unge strygekvartet AKELA og har i denne sammenhæng turneret i hele landet og dele af Europa. Kammermusik i andre sammenhænge og masterclasses har bragt ham til Kina, Rusland, Australien og USA. Oskar favner bredt i den klassiske musik men gør en dyd ud af at eksperimentere med celloens grænser, hvilket har medført arbejde med pop-, jazz-, og hiphop-kunstnere. Han stræber altid efter at præsentere musik der taler til mennesker på den mest autentiske måde.

Silas Phillipson (1997) fik i sommeren 2023 sin kandidat fra konservatoriet i København, hvor han har studeret hos Amalie Malling og Marianna Shirinyan. Han elsker at spille det klassiske repertoire, men er også opsat på at bruge sine kompetencer som uddannet pianist i mange andre kreative sammenhænge. Silas har eksempelvis medvirket i forestillingen “Pennevenner” sammen med Annette Heick og Caspar Phillipson, som både skuespiller og klassisk og rytmisk pianist og, og han har sammen med Ask Urheim udgivet børnebogen “Bølgerne i himlen”, som han også har komponeret og udgivet musik til.

BACH-TO-BEATLES

BACH-TO-BEATLES – Vokal, Guitar og Cello
Henning Olsen (DK) der startede Rubber Band og John Ehde (SE), som bl.a har spillet med Wiener Philharmonikerne og LINensemble, har endelig mødt hinanden og serverer godbider fra to kulturer i skøn forening.

Mere om BACH-TO-BEATLES.
Beatles har med stort held brugt strygekvartet/cello på en del af deres numre, og andre er yderst egnede. De mest oplagte er Yesterday og Eleanor Rigby, men også Strawberry Fields, Hello Goodbye har spændende muligheder.
Bach to Beatles præsenterer de store hits med cello arrangementer.
Familie sammenkomster, Receptioner, Internationale Kongresser, Højskoler, Biblioteker, kirker eller som et indslag alle kan være med på.
Ydermere vil der være nogle af Bach’s udvalgte suiter for solo cello (Lydeksempler kommer snarest), samt forskellige Beatles sange med Henning solo.

SANG MED INDLEVELSE OG INDERLIGHED

Hun har den ikke fra fremmede. Den gudbenådede stemme. Den er nedarvet gennem generationer, og det kan høres, at musikken bor i hende, når hun fremfører sine smukke kirkekoncerter.

Isabella Kragerup kan nemlig synge, så de små hår rejser sig på armene. Og så har hun en fantastisk måde at formidle sine sange på. Selv kalder hun sig for en syngende skuespiller, og hendes fortolkninger af danske og svenske jazzviser og salmer er også fulde af historiefortælling, indlevelse og inderlighed. Smukt, lytteværdigt og ikke mindst medrivende – særligt når hun inviterer publikum til fællessang af skønne velkendte folkeviser som fx ”Jag vet en dejlig rosa”.

Isabella Kragerup kan lige nu bookes til både kirkekoncerter og musikgudstjenester. Enten med pianist, organist eller med to-tre musikere.

PRISVINDENDE OG ANMELDERROST KAMMERMUSIKER

Janne Fredens byder på stor variation i sine koncertoplevelser. J.S. Bachs virtuose mesterværker, suiterne for solocello, er med deres universelle musikalske budskab f.eks. perfekt egnede til et kirkerum. Janne Fredens introducerer musikken med historiske og personlige vinkler, så man får oplevelsen af at få musikken helt tæt på.

BERLINGSKE

“Og den fantastiske solist på cello: Så smukt spiller Janne Fredens” – om Janne Fredens’ solistoptræden i DR’s koncertsal

Ensemble

KONCERTER MED GLÆDE OG NÆRVÆR

Barokmusikken er den helt store kærlighed for de fire medlemmer i ensemblet, og det mærkes, når de spiller. Der skabes en tæt kontakt mellem musikere og publikum, og det giver en unik oplevelse, når de fører deres lyttere gennem de musikalske landskaber.

Inden for de seneste år har Fionian Quartet spillet en lang række koncerter i Danmark. De tilbyder koncerter med såvel kirkeligt som verdsligt program med musik fra barokkens musikalske centre i Europa, hvor mange sprog er repræsenteret. Kvartetten optræder også gerne ved begivenheder, der fortjener en særlig markering, og programmerne skræddersyes altid til den enkelte koncert.

Kvartetten udgøres af: Louise Odgaard, sopran; Monica Schmidt Andersen, blokfløjte; Ida Franck, barokcello; Tina Christiansen, cembalo og orgel.

BRITTA KNUDSEN, ORGANIST I JETSMARK

“Jetsmark kirke dannede ramme om en smuk koncert søndag den 3. august. Fionian Quartet`s fire friske fynboer charmerede det talstærke publikum med liflige toner.
Musikerne kommenterede undervejs i tilpasse doser og teksterne var udleveret til publikum med oversættelser. Alt i alt en koncert, som vil stå i erindringen”.