Svøbsk musikalsk foredrag

Maren Hallberg og Jørgen Dickmeiss danner det musikalske makkerpar Svøbsk og de fører lytteren igennem den fascinerende historie om folkemusikkens sammenspil med kirken.
I dette foredrag kommer publikum til at opleve smukke lig salmer, åndelige viser, finurlige skæmteviser, historier om kalkmalerier og dans i kirken samt fælles salmesang.

Maren og Jørgen mødte hinanden, da de studerede på folkemusiklinjen på konservatoriet for 20 år siden. Siden har de dannet makkerpar både musikalsk og privat og det har ført dem ud på mangt et musikalsk eventyr.

Svøbsk har gennem alle årene spillet koncerter i kirken og her blev de optaget af den fælles historie, som kirken og folkemusikken deler. Ud fra denne fælles nysgerrighed udspringer dette foredrag.

Svøbsk blender med flair for det nye og kærlighed til det gamle, den traditionelle spillemandsmusik, egne kompositioner, salmer og sange i et personligt og levende udtryk – et sammenspil som de har finpudset gennem de sidste 20 år. Svøbsk skaber en fortryllende og festlig stemning , og søger den nære kontakt med publikum.

”SVØBSK fortæller med humor, nærvær og stor musikalitet om folkemusikkens forbindelser til kirken gennem tiden -kan varmt anbefales!”
Jonas Hunt, Domkantor i Ribe