Klassisk

Oskar Friis-Hansen og Silas Phillipson

Oskar og Silas har spillet sammen siden deres første år på konservatoriet, og har begge altid været passionerede for samspillet mellem cello og klaver. Med deres instrumenter stræber de efter at opnå tæt kontakt med hinanden og publikum, så musikken både kan flyde frit og fortælle en historie.

Den dansk-amerikanske cellist Oskar Reuben Friis-Hansen (1998) studerer hos Andreas Brantelid i solistklassen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hans tidligere lærere inkluderer Toke Møldrup og Mathias Beyer-Karlshøj. Han er en del af den unge strygekvartet AKELA og har i denne sammenhæng turneret i hele landet og dele af Europa. Kammermusik i andre sammenhænge og masterclasses har bragt ham til Kina, Rusland, Australien og USA. Oskar favner bredt i den klassiske musik men gør en dyd ud af at eksperimentere med celloens grænser, hvilket har medført arbejde med pop-, jazz-, og hiphop-kunstnere. Han stræber altid efter at præsentere musik der taler til mennesker på den mest autentiske måde.

Silas Phillipson (1997) fik i sommeren 2023 sin kandidat fra konservatoriet i København, hvor han har studeret hos Amalie Malling og Marianna Shirinyan. Han elsker at spille det klassiske repertoire, men er også opsat på at bruge sine kompetencer som uddannet pianist i mange andre kreative sammenhænge. Silas har eksempelvis medvirket i forestillingen “Pennevenner” sammen med Annette Heick og Caspar Phillipson, som både skuespiller og klassisk og rytmisk pianist og, og han har sammen med Ask Urheim udgivet børnebogen “Bølgerne i himlen”, som han også har komponeret og udgivet musik til.