Jazz

WORLD-JAZZ MED MARIANE BITRAN-ALAIN APALOO DUO

Disse to World-Jazz musikere mødtes i København og opdagede øjeblikkeligt en musikalsk forbindelse, som de udviklede gennem årene ved at spille og turnere sammen med forskellige projekter. For nylig indspillede de dette nye Duo-projekt “Wind of Tomorrow”, der præsenterer deres kompositioner, som konjugerer Mariane Bitrans varme og udtryksfulde fløjter med Alain Apaloos opfindsomme linjer og stil, der ofte har mindelser til hans fædreland, Togo. Samspillet er næsten håndgribeligt, der producerer en farverig række af nye lyde; rytmen udvikler sig dynamisk og tager publikum med på en poetisk rejse; undertiden næsten som i en meditation.Mariane Bitran, fløjte, altfløjte, el.
Fransk tværfløjtenist bosat i Danmark siden 1998. Hendes musik spænder bredt; inspireret af forskellige former og rytmer og af hendes samarbejde med musikere fra verden-jazz-scene i Paris og i København, samt hendes rødder i både klassisk og moderne musik. Mariane Bitran har udgivet to albums med sin kvintet på stunt Records, A Place for You og All One, derefter i samarbejde med den japanske pianist, Makiko hirabayashi, Grey til Blue med den amerikanske saxofonist, Bob Rockwell.

Alain Apaloo, guitars, vokal, percussion
Startede fra barndommen med at spille traditionelle trommer i traditionel afrikanske musik-ensembler i sit hjemland, Togo. Alain begyndte at spille guitar tidligt med den legendariske togolesiske blues sanger, Jimmy Hope og derefter i Ghana med Kwame Yeboas Akra Band.

KJELD FRANDSEN – BERLINGSKE TIDENDE

“Hun udtrykte sig med elegance… og samtidig var hun i besiddelse af en ægte og progressiv jazz-musikalsk fantasi”.